perjantai 11. syyskuuta 2015

Iso – Pekka Hiltunen

Nimi: Iso
Tekijä Hiltunen Pekka
Julkaistu WSOY 2013
Sivuja 414
Luokka: 84.2 HIL
Luettu: 08/2015
Mistä: Lainattu kirjastosta

Anni Kantto on 37 v, 168 cm ja 138 kg. Nainen joka on iso ja tietää sen. Anni kamppailee kärkevien kommenttien maailmassa ja toivoisi hyväksyntää omana itsenään, ilman että hänen tarvitsee laihduttaa itseään yhteiskunnallisesti hyväksyttäviin mittoihin. Anni on terve ja hän haluaa, että hänet hyväksytään sellaisena kuin on; lihava terve nainen. Nainen joka on kiloistaan huolimatta ammatillisesti pätevä. Nainen joka ei halua työskennellä  takahuoneessa  kokonsa takia.

Ajatuksia: Minulla ei ole oikein sanoja, millä kuvata tätä kirjaa. Kokonaisuus oli ajatuksia herättävä, kuten varmasti oli tarkoituskin. Maailmassa kaikki erilainen saa aikaan reaktioita. On erilaisuutta jota palvotaan ja sitten se suurempi osuus erilaisuudesta, joka saa ihmisissä aikaan vähemmän mukavia reaktioita. On jonkin sortin holhousyhteiskunta tai "muottiyheiskunta". Ihmisten pitäisi sopia tiettyihin raameihin, eikä hän voi olla terve ja onnellinen jos näin ei käy. Eikä tämä koske vain sitä, että joku on  iso, vaan ihan muutenkin erilaisuutta. Surullista mutta totta. Uskon kirjaan aivan täysin ja toivon, että me kaikki jaksaisimme ajatella hieman pintaa syvemmälle. Itse olen äärettömän onnellinen siitä, että olemme kaikki erilaisia. Minun ystäväpiiriin mahtuu mukaan  kaiken kokoisia, näköisiä ja luontoisia ihmisiä, ja juuri näin se pitääkin olla.

2 kommenttia:

  1. ISO on minulle sellainen, miten sen sanoisi, sydänkirja. Pidin Hiltusesta jo kahden ensimmäisen Studio dekkarin perusteella, mutta ISOn myötä minusta tuli hänen faninsa. On kuin hän olisi kirjoittanut kirjan minulle. <3 Olen lukenut kirjan jo kahdesti, ja olen varma että kertoja tulee vielä lisää. Oli tämä vaan niin hieno.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli jotain erilaista ja hyvä niin. Minusta oli myös mielenkiintoista, kun mies kirjoittaa "naisen äänellä" ja vieläpä niin, että se on uskottavaa. Ja tätä lukiessa pysähdyin oikein miettimään, että en ole kyllä ikinä ajatellut, että ihmisen koolla ja ystävyydellä on mitään tekemistä keskenään. Enhän minä kenekään yli/ali/normaalipainon kanssa seurustele, vaan IHMISEN, sen persoonan joka kukin on.

      Poista

Kiitos kommentista!