maanantai 13. tammikuuta 2020

Desiree – Annemarie Selinko

Olen ollut hyvin laiska tekemään blogipäivityksiä, joten päivittelen pikkuhiljaa luettuja kirjoja vuosienkin takaa. Nämä muistiinpanot ovat paikoin hataria, mutta muistuttavat minua kuitekin siitä, että luettu on :)

Julkaistu alkuperäinen 1951, minun kappale 1984
Luokka: 84.2
Sivuja: 541
Luettu: 10/2017
Mistä: Omasta hyllystä
Miksi: omien kirjojen karsintaprojekti
Vuosi 2017: 113. luettu kirja

Ranskalaisen varakkaan silkkikauppiaan 14-vuotias tytär Eugenie Desiree Clary tutustuu tulevan lankonsa veljeen, mieheen nimeltään Napoleon Bonaparte. Tilanne kehittyy siten, että Napoleon kosii nuorta Eugeniaa, mutta tytön äidin toiveesta häitä vietettäisiin, kun Eugenia täyttäisi 16-vuotta. Odotus on pitkä ja paljon ehtii tapahtua, jopa niin, että Napoleon vie vihille leskikreivittären ja Eugenia jää yksin. Järkyttynyt Eugenia muuttuu itsevarmaksi Desireeksi, ja lopulta hän menee naimisiin Jean-Baptiste Bernadotten kanssa, joka on yksi Napoleonin marsalkoista.

Ajatuksia: tämän kirjan olen joskus ostanut kirjaston poistomyynnistä ja se on lojunut pienen ikuisuuden kaapin perukoilla. Nyt kun olen vihdoin viimein alkanut lukemaan oman kirjahyllyn teoksia karsimismielessä törmäsin tähän. Ajattelin, että kyseessä on romanttinen historiallinen ”hömppä”, eikä minulla ollut mitään havaintoa, että tarinan henkilöt Napoleonia lukuun ottamatta liittyisivät todellisiin historiallisiin henkilöihin. Pakkohan henkilöt oli googlettaa tarinan edetessä ja mielenkiinto vain lisääntyi kun huomasin, että henkilöt liittyvät vahvasti naapurimaan historiaan. Toki tarina on fiktiivinen, mutta silti oikein mielenkiintoinen. Seurasin siis tarinaa mielenkiinnolla, mutta kerronnallisesti tämä ei ole sellainen kirja, jonka jättäisin omaan kaappiin, vaan laitan kiertoon. Nyt täytyy olla tiukkana, että kirjavuori vähentyy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!